D. Ramón Otero Pedrayo.
Nado en Ourense o 5 de marzo de 1888 e finado en Trasalba o 10 de abril
de 1976, Otero Pedrayo é hoxe un dos grandes nomes da nosa literatura.
Posuidor dunha amplísima cultura, integrou, xunto a Vicente Risco,
Castelao e Florentino López Cuevillas, o Grupo Nós. Promoveu a
consolidación da prosa en galego e foi iniciador dun novo teatro na nosa
lingua.
Asemade, desenvolveu unha intensa actividade na sección de Xeografía e
Historia no Seminario de Estudios Galegos, publicando algún dos seus
primeiros escritos técnicos centrados na xeografía e na paisaxe.
Ramón Otero Pedrayo [1888, 1976]
Galicia
(In: Los Gallego, 1976)
Galicia, país occidental, península o cas península
atlántica – hay en su estructura y despliegue al Oeste una especie de anhelo
incumplido - , de arcaica formación geológica – granitos y esquistos
cristalinos – envuelta en un clima húmedo decorada densa y continua vegetación
en cuya urdimbre se combinan en ciertos paisajes, de manera armoniosa, especies
nórdicas y especies mediterráneas, dotada de una población hondamente adherida
al país, por ella cultivado y transformado en un mundo de profundos paisajes
cuyo valor espiritual se trasluce a cada momento en poesía y el ate popular,
pide para el leal tratamiento de su “rostro geográfico” la aplicación de un
criterio que no excluya ni olvide en ningún momento su secular e intensa
humanización.
Otero Pedrayo, R. (1976). In: Barreiro Fernández, X.R. et
al. Los Gallegos. Ediciones Istmo de España. Madrid.
TERRA, RAZA, CULTURA, HISTORIA
(El Pueblo Gallego, 27 de xanciro de 1933)
Roca primixenia, de gra ou pizarrenta, persoalidá xeolóxica dende o seu cósmico nacer difrenzada, ergueita, diante da sinxeleza da mar e das formaciós ibéricas, secundarias, terciarias, dinantes dos homes dibuxada pra certos homes, faciana agardando o pneuma de un esprito.Amoroso acariciar da citoiva, cantigar das iaugas profllando, cada istante, a escultura do chan. Aer oceánico, sol na mar mallado. O bosque boreal —ensoñare dos bidueiros, afirmación dos carballos, nos piñeiros salaios do futuro— franqueando ao agasallo do Sul polas ponlas tolas da vide. E o torrón labrego, templo, amparado nas abas modernas das serras, no socego calmo da mar engaiolada nas rías. Vixía das roitas atrántecas, forteza da pedra envolveita no maxinativo criar da vida e da vexetación. Terra. Suco, berce, coba, corazón.
Brazos labourando o esgrevio, e esquisito, e o pódente granito deica faguelos carne e sangue da raza. Xente danzal baixo todos os ceus rexa e confiada a un tempo na forza da vontade, no trunfo da forma belida e no degaro do além. Xenio endexamais sadisfeito no crásico orgulo da obra rematada, sempre arelante dos novos hourizontes, liberal e franco, europeu da millor sementé diante da tentación mol do Sul, sufincado na espranza alongada polo requintado labio da elexía. Como o seixo, raza lumiosa e dura.
Diadema de Ribadeo
O pular céltigo, maquiador de penedos, paixós e ideas, tinxido como o sol pinta a nuben, pola groria do xenio latino, universalizado nos brazos da crus. O rir ledo, agurgullante, sin o bafo da ferocidade xermana, a cada xeneración a curiosidade dos nenos maxinadores de universos, contento da vida, capacidade de agardar, ialma nova non cangada por ningún carregar de civilización alleeira, arte eispresivo, insadisfeito, língoa matizada de alboradas e longos poentes ca confianza no derradeiro trunfar do esprito. Cultura galega, ancorada no peirao occidental pronta a aparexar un vento da térra pra fitar todo anceio human.
Na historia, universal sin pesadelo de imperio, xenerosa e curtes ca civilidade do traballo e da espranza, forte no amparo das esencias raciales, ensaiando todos os caminos, baixo a tona das roinas pulo nuoso.
Terra, xente, cultura, historia. Agora un istante o urxente de disfroitar dos dereitos dos pobos nativos, de erguer a vos galega no concertó dos pobos novos. Que os nemigos —por psiquiza, desatención, raposeiría ou amingoamento moral— pensen a soilas ca concenza no siñificado das catro verbas.
Si cavilan con sinceiridade, ¿serán capaces de negare seu ser galego?
Outono
(Novembro 1926)
Xa os
derradeiros días de sol amañeceron unhas mancholas cor de cobre nas ponlas máis
valentes dos vellos negrillos da estrada. Os amieiros musicais afeitos a seguir
a carreira das augas tamén adquiren unha mística pureza de ouro melancólico
sobre o lucir da alba. As campás do val rachan as xordas néboas. No serán locen
feixes de rosas murchas nas montañas do poente. O outono.
“¡Que
triste está a aldea!” din os cidadáns maxinando os camiños lamigosos, as casas
afumadas, os espellos da auga encorada nos sucos do centeo, o trecolear dos
zocos nas costas pedregullentas. O vivir parece que detén o seu ritmo ó compás
do crecemento das noites e do medoñento caer das follas e dos ourizos nos
soutos seculares. Xa non estoupan os foguetes da festa nin se ergue o alalá das
escascas coma nas doces noites setembrinas. O cidadán pensa que a aldea morre
agardando coa paciencia dos penedos a que volte o ledo rexurdir primaveral.
Mais chegádevos a unha verdadeira parroquia campesía, ollade prós terreos,
entrade nos curros e veredes que a vida lonxe de se deter, corre máis axiña e
loce máis luminosa igual que a lapa petrucial da lareira.
O
labrego ergueu a colleita. O millo está nos cabaceiros, a pinga nas pipas, o
feno ben gardado das chuvias. Os eidos quedaron espidos. E por certo que este
ano os labregos non tiveron que se matar na angueira. Xa o ferrado de centeo
sube de trinta reás, a horta esgotouse coas calores, o millo nin palla rendeu
nas herdades. A irmá Fame entrouse polas portas da aldea. Soio medrou a
contribución neste ano de gracia.
A vosa
sorpresa será grande cando vos deades conta dunha cousa insospeitada: o
labrego, a pesar de tantas calamidades, non está demasiado queixoso. ¿Sabedes a
razón? Pois é ben sinxela: porque xa vive no ano que vén. Xa latexa na
esperanza.
A
esperanza endexamais morre na aldea galega. Nin despois dos pedrazos, nin cando
cos grandes traballos se recolle un pouco de herba pró gando, nin cando
decreban as feiras e o diñeiro procura outros camiños que os da aldea. Agora as
chuvias caroais ameazan con afogar a semente do centeo fai pouco depositada
amorosiñamente nos sucos tenros. Non importa. Ó correr do ano unha esperanza
inmorredoira corre nas conversas das bodegas e das lareiras, nas escascas e nas
rozas, e loce no ollar dos paisanos cando nos seráns das festas se demoran
paseando quediñamente polos eidos amados.
Na terra verdecente do adro dormen os ósos dos que
tamén traballaron, sufriron e agardaron. Un misterioso sentimento de comunidade
xunta os vivos cos difuntiños. Das
lousas gastadas do cemiterio sae un consello grave e amigo. Tamén eles pasaron
por moitas calamidades mais se voltaran ó mundo, outrora collerían a aixada e
marcharían ledos cara ó torrón labrego.
Apenas
morta unha esperanza xurde outra esperanza nova na primeira alborada. Os que
veñen da América renegan do traballo do agro e teñen lástima irónica dos pais
—os vilegos como eles din— ó velos apegados ó rabo da aixada. Non pensan que
latexa na aldea unha forza que non se pode conquerir nas grandes vilas,
afumadas e resplandecentes, do estranxeiro.
Nado en Ourense o 5 de marzo de 1888 e finado en Trasalba o 10 de abril
de 1976, Otero Pedrayo é hoxe un dos grandes nomes da nosa literatura.
Posuidor dunha amplísima cultura, integrou, xunto a Vicente Risco,
Castelao e Florentino López Cuevillas, o Grupo Nós. Promoveu a
consolidación da prosa en galego e foi iniciador dun novo teatro na nosa
lingua.
Asemade, desenvolveu unha intensa actividade na sección de Xeografía e
Historia no Seminario de Estudios Galegos, publicando algún dos seus
primeiros escritos técnicos centrados na xeografía e na paisaxe.
Ramón Otero Pedrayo [1888, 1976] |
Galicia
(In: Los Gallego, 1976)
TERRA, RAZA, CULTURA, HISTORIA
(El Pueblo Gallego, 27 de xanciro de 1933)
Roca primixenia, de gra ou pizarrenta, persoalidá xeolóxica dende o seu cósmico nacer difrenzada, ergueita, diante da sinxeleza da mar e das formaciós ibéricas, secundarias, terciarias, dinantes dos homes dibuxada pra certos homes, faciana agardando o pneuma de un esprito.Amoroso acariciar da citoiva, cantigar das iaugas profllando, cada istante, a escultura do chan. Aer oceánico, sol na mar mallado. O bosque boreal —ensoñare dos bidueiros, afirmación dos carballos, nos piñeiros salaios do futuro— franqueando ao agasallo do Sul polas ponlas tolas da vide. E o torrón labrego, templo, amparado nas abas modernas das serras, no socego calmo da mar engaiolada nas rías. Vixía das roitas atrántecas, forteza da pedra envolveita no maxinativo criar da vida e da vexetación. Terra. Suco, berce, coba, corazón.
Brazos labourando o esgrevio, e esquisito, e o pódente granito deica faguelos carne e sangue da raza. Xente danzal baixo todos os ceus rexa e confiada a un tempo na forza da vontade, no trunfo da forma belida e no degaro do além. Xenio endexamais sadisfeito no crásico orgulo da obra rematada, sempre arelante dos novos hourizontes, liberal e franco, europeu da millor sementé diante da tentación mol do Sul, sufincado na espranza alongada polo requintado labio da elexía. Como o seixo, raza lumiosa e dura.
O pular céltigo, maquiador de penedos, paixós e ideas, tinxido como o sol pinta a nuben, pola groria do xenio latino, universalizado nos brazos da crus. O rir ledo, agurgullante, sin o bafo da ferocidade xermana, a cada xeneración a curiosidade dos nenos maxinadores de universos, contento da vida, capacidade de agardar, ialma nova non cangada por ningún carregar de civilización alleeira, arte eispresivo, insadisfeito, língoa matizada de alboradas e longos poentes ca confianza no derradeiro trunfar do esprito. Cultura galega, ancorada no peirao occidental pronta a aparexar un vento da térra pra fitar todo anceio human.
Diadema de Ribadeo |
Na historia, universal sin pesadelo de imperio, xenerosa e curtes ca civilidade do traballo e da espranza, forte no amparo das esencias raciales, ensaiando todos os caminos, baixo a tona das roinas pulo nuoso.
Terra, xente, cultura, historia. Agora un istante o urxente de disfroitar dos dereitos dos pobos nativos, de erguer a vos galega no concertó dos pobos novos. Que os nemigos —por psiquiza, desatención, raposeiría ou amingoamento moral— pensen a soilas ca concenza no siñificado das catro verbas.
Si cavilan con sinceiridade, ¿serán capaces de negare seu ser galego?
Outono
(Novembro 1926)
Xa os
derradeiros días de sol amañeceron unhas mancholas cor de cobre nas ponlas máis
valentes dos vellos negrillos da estrada. Os amieiros musicais afeitos a seguir
a carreira das augas tamén adquiren unha mística pureza de ouro melancólico
sobre o lucir da alba. As campás do val rachan as xordas néboas. No serán locen
feixes de rosas murchas nas montañas do poente. O outono.
“¡Que
triste está a aldea!” din os cidadáns maxinando os camiños lamigosos, as casas
afumadas, os espellos da auga encorada nos sucos do centeo, o trecolear dos
zocos nas costas pedregullentas. O vivir parece que detén o seu ritmo ó compás
do crecemento das noites e do medoñento caer das follas e dos ourizos nos
soutos seculares. Xa non estoupan os foguetes da festa nin se ergue o alalá das
escascas coma nas doces noites setembrinas. O cidadán pensa que a aldea morre
agardando coa paciencia dos penedos a que volte o ledo rexurdir primaveral.
Mais chegádevos a unha verdadeira parroquia campesía, ollade prós terreos,
entrade nos curros e veredes que a vida lonxe de se deter, corre máis axiña e
loce máis luminosa igual que a lapa petrucial da lareira.
O
labrego ergueu a colleita. O millo está nos cabaceiros, a pinga nas pipas, o
feno ben gardado das chuvias. Os eidos quedaron espidos. E por certo que este
ano os labregos non tiveron que se matar na angueira. Xa o ferrado de centeo
sube de trinta reás, a horta esgotouse coas calores, o millo nin palla rendeu
nas herdades. A irmá Fame entrouse polas portas da aldea. Soio medrou a
contribución neste ano de gracia.
A vosa
sorpresa será grande cando vos deades conta dunha cousa insospeitada: o
labrego, a pesar de tantas calamidades, non está demasiado queixoso. ¿Sabedes a
razón? Pois é ben sinxela: porque xa vive no ano que vén. Xa latexa na
esperanza.
A
esperanza endexamais morre na aldea galega. Nin despois dos pedrazos, nin cando
cos grandes traballos se recolle un pouco de herba pró gando, nin cando
decreban as feiras e o diñeiro procura outros camiños que os da aldea. Agora as
chuvias caroais ameazan con afogar a semente do centeo fai pouco depositada
amorosiñamente nos sucos tenros. Non importa. Ó correr do ano unha esperanza
inmorredoira corre nas conversas das bodegas e das lareiras, nas escascas e nas
rozas, e loce no ollar dos paisanos cando nos seráns das festas se demoran
paseando quediñamente polos eidos amados.
Na terra verdecente do adro dormen os ósos dos que
tamén traballaron, sufriron e agardaron. Un misterioso sentimento de comunidade
xunta os vivos cos difuntiños. Das
lousas gastadas do cemiterio sae un consello grave e amigo. Tamén eles pasaron
por moitas calamidades mais se voltaran ó mundo, outrora collerían a aixada e
marcharían ledos cara ó torrón labrego.
Apenas
morta unha esperanza xurde outra esperanza nova na primeira alborada. Os que
veñen da América renegan do traballo do agro e teñen lástima irónica dos pais
—os vilegos como eles din— ó velos apegados ó rabo da aixada. Non pensan que
latexa na aldea unha forza que non se pode conquerir nas grandes vilas,
afumadas e resplandecentes, do estranxeiro.
Ningún comentario:
Publicar un comentario